Knarvik barneskole er et prosjekt tegnet av HOLON Arkitektur, som representerer et moderne og inkluderende læringsmiljø for barn fra 1. til 7. trinn. Skolen er designet for å romme 450 elever og ligger sentralt i Knarvik, på en høytliggende naturtomt rett ved Knarvik kirke. Denne plasseringen gir skolen en unik tilknytning til omgivelsene, med store utearealer som er optimalt plassert mot sørvest for å sikre gode solforhold og beskyttelse mot vind fra nord.

Ved utformingen av skolen la vi stor vekt på å skape et bygg som er inkluderende og fleksibelt. Skolens arkitektoniske konsept er basert på ideen om at «hjerterom gir husrom». Dette er konkretisert i et sentralt samlingsrom, som fungerer som hjertet i skolen. Dette samlingsrommet går over to etasjer og danner et naturlig midtpunkt for både elever og ansatte. Her kan det arrangeres teaterforestillinger, konserter, utstillinger og fellessamlinger, noe som gir rom for kreativ utfoldelse og felleskap. Samtidig er byggets hovedferdselsåre designet for å være åpen og lett tilgjengelig, slik at alle deler av skolen er enkelt tilgjengelige for både små og store brukere.

Et annet viktig aspekt ved Knarvik barneskole er den gjennomtenkte soneinndelingen. Skolen er planlagt slik at ulike områder kan brukes separat etter skoletid, noe som gjør det mulig å avlåse soner når det ikke er behov for tilgang til hele bygget. Dette gjør skolen fleksibel og tilpassbar, både for skolens elever og for lokalsamfunnet som kan bruke fasilitetene på kveldstid og i helger. Skolens flerbrukshall er et eksempel på dette, da den er dimensjonert for å kunne romme opptil 1 000 personer. I tillegg til hovedhallen finnes det mindre saler for aktiviteter som styrketrening, dans, klatring, kampsport og kulturelle aktiviteter, noe som gir skolen et mangfold av bruksmuligheter.

Vi har også integrert en egen avdeling for Lindås Læringssenter i skolens design. Læringssenteret har sin egen inngang, men er samtidig nært tilknyttet skolens øvrige funksjoner. Denne løsningen balanserer behovet for skjerming og integrering, slik at læringssenteret både kan være en del av skolens daglige liv og fungere som en egen enhet når det er nødvendig.

Skolens design er fremtidsrettet, med flere adkomstmuligheter på bakkeplan, noe som gir en fleksibilitet som kan tilpasses skiftende behov over tid. Denne fleksibiliteten er ikke bare viktig for dagens brukere, men sikrer også at skolen kan tilpasses nye funksjoner eller utvides i fremtiden uten store endringer i byggets struktur. Den arkitektoniske løsningen gjør det mulig å kombinere ulike virksomheter samtidig, noe som styrker skolens posisjon som et sentralt samlingspunkt i Knarvik.